Статті про актуальне...




Мультимедійна дошка. Допомога вчителю в її опануванні.

Вчитель, що має дошку в своєму кабінеті декілька років вже якось пристосувався і так чи інакше використовує її.

Важче вчителю у якого в кабінеті мультимедійна дошка щойно з’явилась. А важко тому, що бракує інформації про дошку, про її обслуговування, використання, її можливості і крім того не вистачає досвіду роботи з компьютером. Також потрібно опанувати нове програмного забезпечення пропоноване розробником для роботи з цією дошкою.

Що може допомогти вчителю?

Друкованих видань присвячених мультимедійній дошці надзвичайно мало. Можна порадити книжку «Робота з мультимедійною дошкою в школі» автор-упорядник В.Лапінський, яку надрукувала газети Інформатика у серпні 2008 року. Деякі параграфи з цієї книжки можна знайти на сайті: http://vlapinsky.at.ua/

Більше і детальніше про мультимедійні дошки можна дізнатись в глобальній мережі інтернет. Все більше з’являється інформації про мультимедійні дошки та створення уроків за їх допомогою них. З’являються сайти і групи призначені саме для вчителів, які містять статті та презентації до уроків.

Наприклад

1. Компанією Microsoft створено «Мережу творчих вчителів»

http://it-n.ru де створенні навіть спільноти

· Інтерактивна дошка для починаючих та не тільки...

http://www.it-n.ru/communities.aspx?cat_no=105173&tmpl=com

· Сучасний мультимедійний урок

http://it-n.ru/communities.aspx?cat_no=13748&tmpl=com

· Спільнота вчителів математики

http://it-n.ru/communities.aspx?cat_no=4510&tmpl=com

2. Компанією smart випущено сайт Еxchange.smarttech, де міститься велика кількість презентацій до уроків створених у програмі Notebook. На цьому ж сайті можна розміщувати і свої наробки.

http://exchange.smarttech.com/index.html?lang=ru_RU

3. Київським методистом Єргіной О.В створено «Групу вчителів математики», де містяться також вже готові презентації до уроків математики

http://groups.google.com/group/mathteacherskiev

Створені і аналогічні групи

"Цифрові освітні ресурси"

http://groups.google.com/group/math_resourses?hl=uk&lnk=

"Smart технологія для уроків математики"

http://groups.google.com/group/smartformath?hl=uk&lnk=

4. Навчитися працювати в програмі Power Point допоможе сайт

http://www.intmedia.ru/techno_news.asp?ob_no=3035.





Як використовувати мультимедійну дошку

Кращий спосіб зрозуміти, як влаштований інтерактивна дошка, просто спробувати попрацювати з нею. Ви побачите, як легко керувати комп'ютером прямо з дошки. Все, що ви можете використовувати на комп'ютері, є і на інтерактивній дошці.

Щоб максимально використовувати всі можливості інтерактивних дощок, необхідно наступне: інтерактивна дошка і програмне забезпечення до неї, комп'ютер і проектор.

.Для чого потрібна інтерактивна дошка?



Інтерактивні дошки можуть змінити викладання та навчання в різних напрямках. Ось три з них:


презентації, демонстрації і створення моделей;


активне залучення учнів;


поліпшення темпу і перебігу заняття.

Інтерактивна дошка - цінний інструмент для навчання всього класу. Це візуальний ресурс, який допомагає викладачам викладати новий матеріал дуже жваво і цікаво.

Вона дозволяє представити інформацію за допомогою різних мультимедійних ресурсів, викладачі та учні можуть коментувати матеріал і вивчати його максимально докладно.

Вона може спростити пояснення схем і допомогти розібратися в складній проблемі.Викладачі можуть використовувати дошку для того, щоб зробити подання ідей захоплюючим і динамічним.

Дошки дозволяють учням взаємодіяти з новим матеріалом, а також є цінним інструментом для викладачів при поясненні абстрактних ідей і концепцій. На дошці можна легко змінювати інформацію або переміщати об'єкти, створюючи нові зв'язки. Викладачі можуть думати вголос, коментуючи свої дії, поступово залучати учнів і спонукати їх записувати ідеї на дошці.

Дослідження показали, що інтерактивні дошки, використовуючи різноманітні динамічні ресурси і покращуючи мотивацію, роблять заняття цікавим і для викладачів, і для учнів. Правильна робота з інтерактивною дошкою може допомогти викладачам перевірити знання учнів. Правильні питання для прояснення деяких ідей розвивають дискусію, дозволяє учням краще зрозуміти матеріал. Керуючи обговоренням, викладач може підштовхнути учнів до роботи в невеликих групах. Інтерактивна дошка стає центром уваги для всього класу. А якщо всі матеріали підготовлені заздалегідь і легко доступні, вона забезпечує хороший темп уроку

Робота з інтерактивними дошками передбачає просте, але творче використання матеріалів. Файли або сторінки можна підготувати заздалегідь і прив'язати їх до інших ресурсів, які будуть доступні на занятті..

На інтерактивній дошці можна легко переміщати об'єкти і написи, додавати коментарі до текстів, зображень і діаграм, виділяти ключові області і додавати кольору. До того ж тексти, малюнки або графіки можна приховати, а потім показати у ключові моменти лекції. Викладачі роблять все це у дошки перед усім класом, що, безсумнівно, привертає загальну увагу. Заздалегідь підготовлені тексти, таблиці, діаграми, картинки, музика, карти, тематичні диски, а також додавання гіперпосилань до мультимедійних файлів і Інтернет-ресурсів зададуть заняття бадьорий темп: ви не будете витрачати багато часу на те, щоб написати текст на звичайній дошці або перейти від екрана до клавіатури.

Всі ресурси можна коментувати прямо на екрані, використовуючи інструмент Перо, і зберігати записи для майбутніх уроків. Файли попередніх занять завжди можна відкрити і повторити пройдений матеріал.Такі методики залучають до активної участі в заняттях. Все, що учні роблять на дошці можна зберегти та використовувати інший раз. Сторінки можна раместить збоку екрана, як ескізи, викладач завжди має можливість повернутися до попереднього етапу уроку і повторити ключові моменти заняття

Переваги роботи з інтерактивними дошками

Основні переваги


Сумісна з програмами для всіх років навчання


Підсилює подачу матеріалу, дозволяючи викладачам ефективно працювати з веб-сайтами та іншими ресурсами


Надає більше можливостей для взаємодії та обговорення в класі


Робить заняття цікавим і захоплюючим для викладачів та учнів завдяки широкому й динамічному використання ресурсів, розвиває мотивацію

Переваги для викладачів


Дозволяє викладачам пояснювати новий матеріал з центру класу


Заохочує імпровізацію і гнучкість, дозволяючи викладачам малювати і робити записи поверх будь-яких додатків і веб ресурсів


Дозволяє викладачам зберігати та друкувати зображення на дошці, включаючи будь-які записи, зроблені під час заняття, не витрачаючи при цьому багато часу і сил і спрощуючи перевірку засвоєння матеріалу


Дозволяє викладачам ділитися матеріалами один з одним і знову використовувати їх


Зручна при роботі у великій аудиторії


Надихає викладачів на пошук нових підходів до навчання, стимулює професійне зростання

Переваги для учнів


Робить заняття цікавими і розвиває мотивацію


Надає більше можливостей для участі в колективній роботі, розвитку особистих і соціальних навичок


Звільняє від необхідності записувати завдяки можливості зберігати і друкувати все, що з'являється на дошці


Учні починають розуміти більш складні ідеї в результаті більш ясної, ефективної та динамічної подачі матеріалу


Дозволяє використовувати різні стилі навчання, викладачі можуть звертатися до всіляких ресурсів, пристосовуючись до певних потреб


Учні починають працювати більш творчо і стають більш впевненими в собі


Фактори ефективного використання


Забезпечення доступу до інтерактивній дошці, щоб викладачі могли набратися досвіду


Використання дошки не тільки викладачами, але і учнями


Надання викладачу часу на підготовку до заняття


Тимчасові витрати викладача для того, щоб стати впевненим користувачем і підібрати ресурси для заняття


Обмін ідеями та ресурсами між викладачами

Планування заняття з інтерактивною дошкою

Інтерактивні дошки - не просто електронні "крейдяні" дошки. Навчання з їх допомогою набагато ефективніше навчання тільки з комп'ютером і проектором. Щоб максимально використовувати можливості інтерактивної дошки необхідно ретельно спланувати заняття. До того ж уроки, створені на інтерактивній дошці можна використовувати не один раз, і це заощадить ваш час.

Програмне забезпечення для інтерактивних дощок дозволяє чітко структурувати заняття. Можливість зберігати уроки, доповнювати їх записами, покращує спосіб подачі матеріалу.Завдяки різноманітності матеріалів, які можна використовувати на інтерактивній дошці учні набагато швидше схоплюють нові ідеї.

Викладачі, які вже достатньо довго працюють з дошками, помітили, що якість їх уроків помітно покращився. Звичайно, не можна сказати напевно, що результати учнів підвищаться завдяки роботі з інтерактивною дошкою, але багато викладачі зауважують, що учні стали більше цікавитися тим, що відбувається на заняттях. Вони активно обговорюють нові теми і швидше запам’ятовують матеріал.

Важливо розуміти, що використання тільки інтерактивної дошки не вирішить всіх ваших проблем моментально. І викладачі зовсім не зобов'язані працювати з нею постійно, на кожному уроці. Іноді дошка може знадобитися тільки на самому початку заняття або під час обговорення. Викладачам необхідно освоїти спеціальне програмне забезпечення для інтерактивних дощок і його основні можливості. Ще важливо визначити, які ресурси можуть допомогти в роботі з інтерактивною дошкою.

Викладання з допомогою інтерактивної дошки має наступні переваги:


Матеріали до уроку можна приготувати заздалегідь - це забезпечить хороший темп заняття і збереже час на обговорення.


Можна створювати посилання з одного файлу в інший - наприклад, аудіо-, відео-файли або Інтернет-сторінки. Це дозволяє не витрачати час на пошук потрібних ресурсів.


Матеріал можна структурувати по сторінкам, що вимагає поетапного логічного підходу, і полегшує планування


Після заняття файли можна зберегти в шкільної мережі, щоб учні завжди мали доступ до них.

Використання інструментів програмного забезпечення

Інтерактивна дошка - це, по суті, дисплей вашого комп'ютера. Отже, все, що є на вашому комп'ютері, можна показати і на інтерактивній дошці.

Це дає вам можливість використовувати широкий спектр ресурсів, таких як:


Презентаційне програмне забезпечення


Текстові редактори


Диски


Інтернет


Зображення (фотографії, малюнки, діаграми, зображення екрана)


Відео файли (уривки телевізійних програм, цифрові відео-зображення)


Звукові файли ( записи, зроблені учнями або іншими викладачами).


Будь-який звук з CD-ROMа або Інтернет-сторінки


Простота використання цих пристроїв і різноманітність ресурсів захоплює учнів більше, ніж традиційні заняття. Однак, викладачам часто доводиться витрачати багато часу на пошук необхідних матеріалів.

Компанія SMART Technologies розробила спеціальні програми, які пропонують великі колекції зображень, а також рухомих малюнків з різних тем, які наають заняттям більше інтерактивності і наочності. Вчитель може по-різному класифікувати матеріал, використовуючи різні можливості дошки: пересувати об'єкти, працювати з кольором, - і залучати до процесу учнів, які потім можуть самостійно працювати в невеликих групах. Іноді можна знову звертати увагу учнів на дошку, щоб вони поділилися своїми думками і обговорили їх перед тим, як продовжити роботу.

Крім того, важливо, щоб зберігався рівень креативності - щоб учень активно брав участь в роботі, тобто тактильним чином створював цю інформацію.

Для процесів ігри та управління можуть бути використані: колірні (візуальні) можливості. Наприклад, зміна кольору поверхні може виступати негласним знаком, командою.

Необхідно врахувати і важливий психологічний момент: сучасні школярі, у яких вдома зазвичай є комп'ютери з численними іграми і телевізори, звикають подібним чином сприймати навколишню дійсність. Можливості інтерактивної дошки дозволяють переключити школярів на розуміння того, що відео та ігрові програми успішно використовуються для навчання, сприяючи розвитку творчої активності, захопленню предметом, що забезпечує в кінцевому рахунку ефективність засвоєння матеріалу на уроках.

Звичайно ж, будь-який, як завгодно складний і багатофункціональний електронний пристрій - це лише "купа заліза і кремнію" без відповідної програмної підтримки. Тому в комплект інтерактивної дошки, звичайно ж, входить цілий CD-диск з набором стандартного ПЗ (SMART Board Software), включаючи власне драйвер, що забезпечує взаємодію інтерактивної дошки як периферійного пристрою з комп’ютером, модулі підтримки різних інтерактивних меню та панелей інструментів, що полегшують роботу користувача, а також кілька прикладних програмних засобів.


Notebook - головний інструмент для роботи з інтерактивною дошкою, що поєднує в собі властивості інструментального середовища для розробки власних навчальних матеріалів (презентацій), "креслярської дошки", "електронної записної книжки" і основного засобу зберігання зроблених в процесі демонстрації рукописних приміток, позначок


Засіб запису - зручна утиліта для запису всіх виконуваних користувачем маніпуляцій при роботі з тією або іншою комп'ютерною програмою, що дозволяє легко і просто створювати практично будь-які навчальні відеоролики для демонстрації принципів роботи з досліджуваною програмою;


Відеоплеєр - утиліта для відтворення різних відеофрагментів (аналог Windows Media), що дозволяє в ході відтворення відеофрагменту доповнювати його бажаними позначками або рукописними текстовими коментарями;


Клавіатура - вбудовані засоби введення тексту


Орієнтація - утиліта для калібрування інтерактивної дошки
Затінення екрану, Підсвічування, Лупа, Калькулятор - додаткові утиліти для реалізації деяких зручних режимів роботи


Панель управління, Переставні панелі інструментів - комплекс діалогових вікон для налаштування параметрів роботи дошки


Таким чином, "придане" для інтерактивних дошок SMART Board їх розробники надали досить багате. Мета сучасного вчителя - навчитися повноцінно використовувати їх можливості.

SMART Notebook: підготовка до уроку


Працюючи з додатком Notebook, можна (так само, як і в PowerPoint) створювати слайди - кадри, розмір яких відповідає розмірам екрану і які демонструються на інтерактивній дошці цілком, але при бажанні можна і "розтягнути" робоче поле по вертикалі (за допомогою гіперпосилання Розтягнути сторінку в нижній частині кадру), перетворивши його в "класичне" вікно з використанням вертикальной лінійки прокручування.

При цьому в правій панелі в режимі Сортувальника слайдів вміст презентації відображається у вигляді ряду мініатюр.

Далі залишається тільки розміщувати в створюваному кадрі бажані текст, малюнки та анімації Macromedia Flash, масштабувати їх, повертати, копіювати тощо, малювати лінії і готові фігури (вибираючи їх з невеликого меню, аналогічного за змістом набору "автофигур" в PowerPoint, змінювати товщину і колір ліній і навіть використовувати при малюванні замість "гладкого" кольору одну з кількох стандартних фактур, а також управляти прозорістю будь-яких об'єктів та їх накладанням.
При цьому весь наявний інструментарій (інструменти малювання, стирання, вибору стилю, кольору та фактури лінії тощо у кнопкової панелі інструментів, кошти масштабування і обертання вже існуючих об'єктів) спеціально адаптований для роботи на інтерактивній дошці з допомогою маркерів і "губки" (виконує роль "ластику"), хоча малювати можна і традиційною мишкою.

Що ж стосується малюнків, то їх можна не тільки створювати самому, вставляти з зовнішніх файлів або знімати як копії екрану при роботі з будь-якими програмами (такі копії автоматично зберігаються в чергові слайди SMART Notebook як в своєрідну "скарбничку"), але і брати з вбудованих колекцій (вкладка Колекція в правій панелі).

Програму SMART Notebook ( і практично всі програми і утиліти для інтерактивної дошки) можна встановити і використовувати на будь-якому комп'ютері - навіть без підключення до нього самої дошки. Це дозволяє вчителеві готувати всі необхідні матеріали до чергового уроку вдома, а потім демонструвати їх класу в готовому вигляді.

SMART Notebook: проведення уроку

Програма SMART Notebook є основним засобом для роботи з інтерактивною дошкою і в ході проведення уроку, хоча дошка SMART Board здатна працювати практично з будь-якими прикладними і навчальними програмами.

Скажімо, можна, викликавши учня до дошки і давши йому в руки замість традиційної крейди "електронний маркер", доручити йому виконати розв’язання задачі.

Якщо ж використовувати багатий набір графічних зображень на вкладці Колекція, то можна урізноманітнити уроки, перетворюючи нерідко нудні і рутинні завдання в барвисту, інтерактивну творчу колективну роботу.

Нарешті, всі створені в SMART Notebook матеріали або поміщені туди копії екрану можна не тільки зберегти у файлі "внутрішнього" формату, але і експортувати створені слайди у вигляді документів HTML, PDF або у вигляді графічного зображення в одному з стандартних графічних форматів (JPEG, GIF, BMP, PNG), щоб пізніше демонструвати створене без використання програми SMART Notebook або використовувати окремі кадри в інших додатках. Також можна роздрукувати будь-які з наявних кадрів ("слайдів") на принтері (безпосередньо з програми Notebook або попередньо експортувати їх у вигляді малюнків і помістивши в документі Word або PowerPoint презентації). Це дозволяє учням створювати практично будь-які творчі роботи (в електронному вигляді) з використанням матеріалів, отриманих в ході уроку на інтерактивній дошці, а вчителю - готувати різні методичні матеріали (використовуючи такі кадри як ілюстрації) або роздруковувати для учнів роздатковий матеріал в будь-якій кількості примірників, який навіть містить зроблені вчителем і учнями безпосередньо на уроці позначки і руописні доповнення.

Створення та показ відеозапису

Дуже корисними для вчителя можуть бути також Засіб запису SMART і Відеоплеєр SMART. Перша з цих утиліт дозволяє створювати власні "демо-ролики", що демонструють принципи роботи з операційною системою Windows, її стандартними додатками або будь-якими прикладними програмами: у відповідної панелі інструментів досить вибрати область екрану, в межах якої буде проводитися запис (за замовчуванням - весь екран, окреме вікно або обрана прямокутна область), клацнути мишею на кнопці запису і- просто працювати з необхідною програмою, виконуючи всі ті дії, які ви хотіли б пізніше демонструвати учням.

А утиліта "Засіб запису" сама запам'ятає всі виконувані вами маніпуляції мишею, всі натискання клавіш і взагалі всі зміни, що відбуваються на екрані, і створить відеофрагмент в стандартному форматі AVI, прийнятому для Windows Media, або в спеціальній різновиди формату AVI для SMART, що забезпечує більш економне витрачання місця на диску. (Вибір відеоформату, кількості записуваних кадрів в секунду, якості звуку та деяких інших параметрів здійснюється за допомогою меню, доступного за однойменною кнопку на панелі "Засоби запису" )

Пізніше можна продемонструвати створений відеоролик за допомогою стандартного "плеєра" Windows Media або будь-якого іншого відеоплеєра, що підтримує формат AVI. Але якщо ви будете робити це на уроці, використовуючи інтерактивну дошку SMART Board, то зручніше скористатися для цього Відеоплеєром SMART. (Він же може бути використаний і взагалі для показу будь-якого відеофрагменту в стандартному форматі, а не тільки створеного за допомогою "Засоби запису SMART", з жорсткого диска, CD або DVD). Головна перевага "Відеоплеєра SMART" - це спеціальна панель інструментів, що дозволяє зручно використовувати в ході показу відео всі можливості інтерактивної дошки, зокрема, щодо супроводу заздалегідь заготовленого відеоматеріалу "живими" рукописними коментарями і позначками - з можливістю вибору кольору малювання і запам'ятовування копії відеозображення (знятої в якийсь момент часу) разом з цими позначками, у тому числі і при повноекранній відтворенні (тоді на екран виводиться "плаваюча" панель керування відтворенням).
Таким чином, інтерактивна дошка SMART Board навіть при використанні лише того програмного забезпечення, що поставляється разом з нею, дозволяє підготувати і провести урок на якісно новому рівні.
Саме тому інтерактивні дошки заслужили визнання вчителів, методистів і, звичайно ж, учнів у всьому світі. Їхні відгуки та результати педагогічних досліджень, присвячених можливостей застосування інтерактивних дошок в навчальному процесі, можна побачити на сайті, спеціально присвяченому інтерактивним дошкам SMART Board http://www.smartboard.ru.. Там же наведено інструкції користувача, різні поради та рекомендації.

Немає коментарів:

Дописати коментар